AMPUL

Etiket: ,

1 yazı görüntüleniyor (toplam 1)
  • Yazar
    Yazılar
  • #2508
    Yönetici
    Anahtar yönetici

    Hangi renk daha iyi aydınlatıyor?

    Son zamanlarda farların içinde bir hareketlenme var: yeşil, mavi ve beyaza yakın açık renkli ampuller, daha fazla ışık sağlamak, Xenon farlara ucuz alternatifler yaratmak için yarışıyor. Bakalım 12 ayrı Xenon taklidi H4 ampulden hangisi işini gerçekten iyi yapıyor?

    Almanya’da yapılan bir test bu sorunun cevabını veriyor. Otomobil sahiplerinin tam 27 yıl boyunca farların içindeki ampulü düşünmeleri hiç gerekmedi. Alternatifsiz H4 ampullerle donatılan farlarda bir sorun çıktığında yerine yine bir H4 ampulü takılıyor, sorun çözülmüş oluyordu. Bu konuda en fazla rekabeti, Osram ve Philips markaları, o da ışık verimliliği için değil, satış rakamları için yaşıyorlardı.

    Edison’dan bu yana çok şey değişti

    Ne var ki teknolojinin yetişilmez gelişme hızı, çalışma prensibi Edison’dan bu yana çok fazla değişiklik görmeyen ampulleri de etkiledi. Son iki yıldır ampul piyasasında oldukça büyük bir hareketlenme var. Bu hareketliliğin en önemli nedeni, birçok üst sınıf modelde standart olarak sunulan Xenon ampulüydü. Bu özel ampulün çalışma prensibi, klasik ampullerden oldukça farklı. Xenon ampullerde ışığı, akımla ısınarak akkor haline gelen tel değil, özel bir gaz sağlıyor. Bu tip ampullerin mavimsi aydınlığı, oldukça dikkat çekici ve sürüş güvenliğini artırıcı olduğundan artık diğer sınıflarda da tüketicilere sunulmaya başlandı. Ancak yüksek teknoloji ürünü Xenon farların bedeli çok yüksek olduğundan çoğu kişi ucuz alternatifler arıyor. Işık uzmanları Xenon farlarının mavimsi olmadığını, sadece gün ışığını andırdığını söylüyor. Bu doğru olabilir, fakat bir çok beyaz ışıklı ampulün arasında Xenon’un mavimsi bir ışık saçtığını da kabul etmek gerekiyor.

    Teknoloji boyayla taklit edilmeye çalışıldı

    İlk Xenon farları, 1991 yılında BMW’nin 7 Serisi’nde görev yapmaya başlamıştı. Bu gelişmenin ardından aksesuarcılarda Xenon farların etkisini taklit eden özel bir boya satışa sunuldu. İlk bakışta Xenon farlara ucuz bir seçenek gibi görünen bu özel boyayla farlar komple boyanıyordu. Ne var ki farları “Xenon boyasıyla” boyayıp yine yerine monte ettikten kısa bir süre sonra boya, ampulün saçtığı ısıdan buharlaşıp kayboluyordu. Bunun yanında buharlaşan boya reflektör ve dağıtıcı cama da bulaşıyordu. Bu da far renginin bozulmasına, standart aydınlatma görevini dahi yerine getirememesine yol açıyordu.

    Test nasıl yapıldı?

    Test, yuvarlak ölçüm cihazının içinde, ampulün ışık akımının ölçülmesiyle yapıldı. Işık akımının birimi “Lumen”le ölçülüyor. Ancak Lumen, ışığın yola aktarılması hakkında hiçbir şey ifade etmiyor. Test edilen H4 ampüllerinin optimum ışık akımı artı eksi 150 Lumen olmak üzere 1000 Lumen’di. Işık kalitesini belirlemek için bundan daha önemli olan birşeyse ışığın birikim ölçümüdür. Bunun için ampüller dört köşeli normal bir farın içine monte edilerek saçılan ışık bir ölçüm duvarına yansıtılır. Duvarda oluşan dikey pano yola yansıtılan ışıkla eşdeğerdir. Bu konuda ölçüm duvarındaki “Zone III” olarak adlandırılan bölge oldukça önemli: Zone III, ışık dörtgenin sol üst köşesidir, yani karşı trafiği olumsuz yönde etkileyebilen bölge. Bu bölge de belirli bir aydınlık oranı geçilmemesi gerekiyor. Aksi halde karşı sürücünün gözlerini alıyor. Buna karşılık yolun sağ tarafının fazlasıyla aydınlatılmasının ve ışık demetinin 50 metre sınırını aşmasının bir zararı yok. Bu konuda iyi sonuçlar alınabilmesi için ampülün geometrisinin ve içindeki akkor telin doğru pozisyonda konumlandırılmış olması gerekiyor.Teste başlamadan önce akkor tellerinin tam olarak ısınması için, ampuller 1 saat süreyle çalıştırıldı. Bu işlem için Philips’in özel bir cihazı kullanıldı.

    Teste dahil edilen ampuller 5 kategoriye ayrılıyor:

    1. Standart ampülleri: General Electric ve Osram bu tür ampul üretiyor.

    2. 100 Watt’lık ampüller: Örneğin Jahn markasının ürettiği bu ampüller trafik kurallarına uygun değil fakat yinede bir çok aksesuarcıdan satın alınabiliyor.

    3. Premium ampulleri: Philips’in ürettiği çok kaliteli bir ampul modeli. Osram’ın Super modeli de bu kategoride sayılabilir. Bu ampuller diğer H4’lerden yüzde 30 daha fazla ışık saçıyor.

    4. Her hava koşuluna uygun ampuller: Bu sarı renkli ampuller yeteri kadar ışık üretmiyor, bunun dışında karşı trafiği çok etkiliyor. Osram hiç değilse bu tip ampullerin ışık performansını arttırabildi.

    5. Xenon taklitleri: Bunların yasak ve yasak olmayanlar diye ayrılması gerekiyor. TÜV raporuna sahip olmayanlar testten hemen men edildi. Xenon taklidi ampuller mavi renkli olmalarına rağmen dikkat çekici ışık performansı sağlıyor. Bu ampuller standart ampullere alternatif olarak da kullanılabilir. Ne yazık ki Xenon taklitlerinin fiyatları biraz yüksek. Jahn’ın Xenon taklidi ampulleri karşıdan gelen sürücünün gözlerini fazlasıyla rahatsız ettiği için testi kazanamadı. Bunun nedeni, test edilen hiç bir ampulün akkor teli geometresinin doğru olmamasıydı. Akkor teli pozisyonu yarım milimetre kadar hatalıydı. Bu şekilde doğru ışık dağıtımı elde edilmesi mümkün değildi. En kötü sonuçlar Blue Laser Light markalı ampullerde elde edildi. Burada ampül camının iç tarafından boyanarak bir Xenon efekti yaratılmaya çalışılıyor. Bu tabi ki istenen sonucu veremiyor. Saçtığı ışık demeti bir diskoyu hatırlatıyor. Kırmızı ve yeşil renkler baskın çıkıyor ve karşıdan gelen sürücülerin gözlerini alıyordu. Testin en başarısız konuğu Xenon kaplarıydı. Ancak plastikten olanlar değil. Onlar zaten testten önce eriyip bitmişti! Testin sonuna kadar dayanabilenler camdan üretiliyor ve içine bir H4 ampülü takılıyor. Camdan yapılan mavi renkli kaplar ışığın yüzde 66’sını yuttuğu için aydınlatma performansları bir otomobil farından çok bir el fenerini andırıyor. Bir çok akıllı kişi bu ışık kaybını 100 Wattlık bir ampül kullanarak telafi etmeye çalışıyor; ancak böylece aydınlatma oranı sadece yüzde 50’ye ulaşıyor. Bunun dışında mavi kap ampülün üstüne geçirildiğinde uzun hüzmelerin etkisi kayboluyor. Çünkü kabın metal tutacağı uzun hüzmenin önünü kapatıyor. Bu nedenle Osram veya Philips’i tercih etmek gerekiyor. Işık performansı açısından her iki ampül hemen hemen aynı. Ancak Osram göreceli olarak daha fazla aydınlık yaratıyor, Philips’in ampulüyse mavimsi bir ışık saçıyor. Ancak her ikisi de Premium ampulün performansına yaklaşamıyor. Test edilen Philips ampulü ulaşılması gereken asgari ışık performansından 2.5 kat daha fazla ışık üretiyor. Premium’un asıl başarısı diğer ampullerden daha uzağı aydılatabilmesi. Böylece testin en başarılı ampulü belli oldu: Philips Premium. Osram Super de en az Premium kadar başarılı. Ancak her hava şartı için kullanılan “Allseason Super” Osram veya Premium kadar başarılı değil. Bu ampul yağmur ve siste oldukça başarılı. Ancak karşıdan gelen trafiği olumsuz yönde etkiliyor. Premium/super H4 ampulün teknolojisi oldukça ilginç: akkor teli daha küçük ve çalışırken daha fazla ısınıyor. Akkor telinin kısa zamanda kopmaması için ampülün içindeki halojen gaz basıncı daha yüksek tutulmuş. Prensip olarak bu H4 ampüller, 4 yıldır otomobil sektöründe kullanılan H7 ampullerin aynısı.
    Ve 100/80 Watt’lık ampüller?

    Sonuçları başarısız. Aslında Alman yasalarına göre kullanılması yasak. Uzun hüzmeli farların maksimum 60 Watt, kısalarınsa 55 Watt olması gerekiyor. Yüksek Watt’lı ampüllerde ışık hemen otomobilin önünde birikiyor, ayrıca karşıdaki sürücülerinin gözlerini alıyor. Nedeni: Ampulün iç yapısının teknik yapısı ve kullanılan malzeme kalitesi Philips Premium ve Osram Super ampullerin seviyesinde değil. İyi bir aydınlatma için gerekli olan geometriye sahip olmadıkları için bütün eneji sadece kalın bir akkor teli ısıtmak için kullanılıyor. Ancak H4 toleransları dışında kalan yapıları nedeniyle üretilen ışık karalıkta dağılıp gidiyor.

    Ampul testinde şu sonuçlara varıldı:

    Gerçekten iyi bir ampul satın almak isteyen sürücüler tercihlerini Osram Super veya Philips Premium için kullanmalı. Otomobilinde kurallara uygun bir Xenon taklidi kullanmak isteyenler True Blue veya Blue Vision’dan birini satın almalı. Ve sadece bozulmuş bir ampulü değiştirmek isteyen kişiler kaliteli bir ampul satın alıp yoluna güvenle devam etmeli. Kalitesiz ampullere verilen paralar çöpe gittiği gibi güvenliği de tehlikeye düşürüyor.

    Ampuller

    1. Jahn 100/80 W Ampul 1500 Lumen getiriyor fakat hepsini yola aktarılmıyor. Bunun dışında sürücülerin gözünü fazlasıyla alıyor: Tavsiye edilmiyor.
    2. General Electric H4 GE H4 ampulün ışık performansı iyi ve ömrü uzun. Ne yazık ki karşı taraftan gelen otomobil sürücülerinin gözlerini alıyor: Herşeye rağmen: Tavsiye ediliyor.
    3. Osram H4 Oram’ın 1000 Lumen’lik performansı tam olması gerektiği kadar ve karşıdan gelen trafiği de rahatsız etmiyor. Neredeyse mükemmel: Tavsiye edilir.
    4. Philips Premium H4 Philips’in beyaz renkli Premium ampulü beklenilen performansı getiriyor. 1080 Lumen mükemmel bir aydınlatma sağlıyor: Kesinlikle tavsiye ediliyor.
    5. Osram Allseason Super H4 Her hava koşulunda iyi bir şekilde aydınlık sağlayan ampulün ışık akımı 1050 Lumen. Ne yazık ki karşı trafiği fazlasıyla etkiliyor: Zorunlu kalmadıkça avsiye edilmiyor.
    6. PIAA Super White Aydınlatma performansı ve ışık dağıtımı iyi olmasına rağmen ampuller izin verilen aydınlatma oranını yüzde 13 oranda aştı: Tavsiye edilmiyor.
    7. Philips Blue Vision H4 Philips Blue Vision aydınlatma performansı konusunda biraz geride kalıyor: ortalama sadece 853 Lumen. Yolun aydınlatması yine de mükemmel. Optimize edilmiş akkor teli, ışığı sürücüye gerekli olan yere gönderiyor. Kesinlikle tavsiye ediliyor.
    8. Jahn H4 Super Blue Jahn’ın Xenon kopyası 1100 Lumen aydınlatma performansına sahip. Yolun çok geniş kesimini aydınlatabiliyor; ancak karşı trafiği çok rahatsız ediyor. Tavsiye edilmiyor.
    9. Osram True Blue Light Philips’in Blue Vision modeline çok benziyor. Fakat 1030 Lumen’lik daha yüksek aydınlatma performansı çok daha yüksek. Bu karşıdan gelen sürücülerin gözünü alma riskini artırsa da toleranslar içinde kalıyor. Kesinlikle tavsiye ediliyor
    10. Blue Laser Light Işık akımı 830 Lumen’le olması gereken değerin altında kalıyor. Xenon taklidi değil Xenon’un X’i bile olamaz. Ayrıca karşıdan gelen sürücüleri kör ediyor. Tavsiye edilmiyor.
    11. Blue Saphire H4 1600 Lumen, tüm toleransların fazlasıyla üstünde olduğunu gösteriyor. Zaten 80/100 Watt’lık bir ampulden daha iyisi beklenemezdi. Tavsiye edilmiyor
    12. Glass Cap Blue Xenon etkisi yaratan kaplar normal H4 ampüllerin üzerine takılıyor ve ışığın çoğunu yutuyor, Bu kaplar kullanıldığında 1000 Lumen’lik ışık 340 Lumen’e düşüyor. Tavsiye edilmiyor.

1 yazı görüntüleniyor (toplam 1)
  • Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.